11 wskazówek, jak radzić sobie z lękiem społecznym po lockdownie w pracy

Czy czujesz się niepewnie i jesteś pełen lęku powrotem do życiem po lockdownie? Zapewniam, że nie jesteś w tym osamotniony. Kiedy rządy na całym świecie ogłaszają zniesienie ograniczeń nałożonych podczas pandemii, wiele osób obawia się, czy uda im się przywrócić tę znaną nam normalność. Chociaż większość ludzi tęskni za czasem, w którym mogliby żyć tak jak wcześniej, są ludzie myślący inaczej, którzy znajdują w tym wszystkim pociechę i teraz wolą „życie na lockdownie”, przerażeni powrotem do normalnego funkcjonowania wśród ludzi.

Ten niepokój obejmuje strach przed wyjściem z domu i ponownym spotkaniem z innymi ludźmi, z którymi do tej pory kontaktowano się wyłącznie online. I chociaż lockdown słusznie wprowadzono po to, aby zmniejszyć rozprzestrzenianie się wirusa, przyczynił się on do zwiększonego odczuwania lęku u wszystkich ludzi, a już najbardziej tych, cierpiących na różnego rodzaju zaburzenia lękowe.

Oto kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne podczas powrotu do normalności:

  1. Zaakceptuj trudną sytuację

Zakończenie pracy zdalnej wiążące się z powrotem do pracy jest bardzo stresujące. Zrozumienie, że to trudny czas dla wszystkich na całym świecie, znacznie poprawi twój stan psychiczny. Im bardziej akceptujesz sytuację, tym mniej będziesz się denerwować w miarę wznawiania codziennych wyjść do pracy czy szkoły. Zatem akceptacja obecnej sytuacji i dostosowanie się do „nowej normy” jest drogą naprzód.

2. Bądź bezpieczny: zachowuj odpowiednie środki ostrożności

Zniesienie lokdownu nie oznacza, że możemy wrócić do naszego normalnego życia. Nadal musimy myć ręce, nosić maski i utrzymywać dystans społeczny. Podobnie nadal musimy unikać podawania rąk podczas spotkań i przytulania się po zawarciu umowy. Podejmowanie tych środków ostrożności nie tylko pomoże złagodzić nasze obawy przed wirusem, ale także przyczyni się do zapewnienia bezpieczeństwa sobie i naszym współpracownikom w pracy.

Ponadto przed powrotem do pracy upewnij się, że miejsce pracy jest bezpieczne. Zachowaj bezpieczną odległość co najmniej dwóch metrów od swoich kolegów. Upewnij się, że często myjesz ręce i przestrzegasz odpowiednich wytycznych zdrowotnych. Podobnie upewnij się, że ty i wszyscy inni pracujący z tobą nosicie maseczki na twarzy w miejscu pracy. Wszystkie te środki ostrożności pomogą Ci w pewnym stopniu ograniczyć niepokój związany z zarażeniem się wirusem.

3. Odłóż gadżety: skróć czas korzystania z urządzeń elektronicznych

Ilość czasu spędzanego przed ekranem na przeglądanie mediów społecznościowych i serwisów informacyjnych może prowadzić do zwiększonego poziomu odczuwanego niepokoju. Bycie na bieżąco z najnowszymi nagłówkami może rzeczywiście pomóc nam uświadomić sobie świat, w którym żyjemy. Jednak często nie zdajemy sobie sprawy z roli, jaką odgrywa ten nawyk ciągłego sprawdzania kanałów informacyjnych w zwiększaniu poziomu lęku.

4. Nie przytłaczaj siebie

Wracając do pracy, poświęć wystarczająco dużo czasu, aby ją sobie ułatwić. Upewnij się, że sytuacja w miejscu pracy nie jest zbyt napięta i że czujesz się tam mile widziany. Zadbaj o to, by mieć wystarczająco dużo czasu po pracy na wszystkie czynności, które robiłeś podczas lockdownu – wypróbowywanie nowych przepisów, prace ogrodnicze lub nauka gry na ulubionym instrumencie.

5. Unikaj stresujących sytuacji

Wyjdź wcześniej do biura, aby uniknąć stresu związanego z utknięciem w korku lub spóźnieniem. Jeśli musisz skorzystać z transportu publicznego, zachowaj dystans społeczny i upewnij się, że masz założoną maskę, aby zmniejszyć ryzyko zarażenia się wirusem. Podobnie, staraj się jak najwcześniej usuwać zaległości w pracy, upewnij się, że dobrze przygotujesz się do prezentacji, którą musisz wygłosić, aby zmniejszyć stres i unikać konfrontacji ze współpracownikami, aby zachować zdrowie psychiczne i unikać napięcia.

6. Mów otwarcie: pozwól pracodawcy, współpracownikom poznać Twoją sytuację

W niektórych przypadkach, ze względu na Twoje zdrowie psychiczne, pracodawca może rozważyć zezwolenie Ci na pracę zdalną z domu. Firma może ci bardzo pomóc, nawet zapewniając sprzęt, który pomoże ci założyć „domowe biuro”.

Podobnie dla pracodawców i menedżerów ważne jest, aby przekazywali wsparcie emocjonalne osobom pracującym pod ich nadzorem i pomagali tworzyć zdrowe środowisko pracy. Powinni wziąć pod uwagę fakt, że w zaistniałych okolicznościach niektórzy ich pracownicy mogą obawiać się powrotu do pracy, napotykając trudności w codziennych dojazdach do biura. Dlatego konieczne jest zachęcanie pracowników do aktywnego wyrażania swoich obaw.

7. Unikaj dyskusji o koronawirusie

Wraz z rozwojem pandemii liczba dotkniętych koronawirusem przypadków będzie rosła. Chociaż trzeba być świadomym sytuacji, nie należy martwić się sytuacją epidemiczną przez cały dzień. Aby zapobiec niepokojowi wynikającemu z ciągłego pochłaniania wiadomości związanych z COVIDem, lepiej ograniczyć rozmowę lub debatę na temat pandemii, chyba że jest to konieczne.

8. Zadbaj o siebie

Aby zapewnić sobie właściwy stan zdrowia psychicznego, należy przespać co najmniej sześć do ośmiu godzin dobrej jakości snu w nocy. Ćwiczenia oddechowe i joga mogą również pomóc Ci poczuć się zrelaksowanym i zredukować niepokój. Zdrowa dieta i odpowiednia dawka ruchu pomoże w utrzymaniu dobrostanu fizycznego jak i psychicznego.

9. Dbaj o balans między pracą a życiem osobistym

Pomyśl o zaplanowaniu przerw między godzinami pracy. Chociaż pandemia nie pozwoli ci wyjść z przyjaciółmi i uczestniczyć w ciekawych społeczno-kulturalnych wydarzeniach, istnieją inne sposoby na przerwanie monotonnego życia zawodowego. Może to obejmować proste czynności, takie jak krótki spacer po pobliskim parku, wycieczka do lasu, wyjazd za miasto.

10. Porozmawiaj z bliskimi

Otwórz się na swoich bliskich! Omawianie z nimi problemów i zasięganie ich opinii jest prawdopodobnie jedną z najlepszych i najłatwiejszych metod na ograniczenie poziomu lęku. Pomaga to nie tylko tobie, ale także drugiej osobie, z którą dzielisz się swoimi przemyśleniami, jeśli również cierpi na fobię społeczną. Rozmowa z kimś, komu ufasz, pomaga oczyścić umysł i ustąpić miejsca pozytywnym myślom.

11. Skorzystaj z pomocy specjalisty zdrowia psychicznego

Terapia poznawczo-behawioralna jest stosowana w celu poprawy zdrowia psychicznego i najczęściej jest stosowana u osób cierpiących na lęk i depresję. Jest to terapia sprawdzona klinicznie, która polega na poznawaniu wpływu myśli na nastrój, pomaga zidentyfikować wszelkie destrukcyjne wzorce myślowe, a następnie opracowuje odpowiednie strategie, które pomogą je zmienić. Terapia może być również skutecznie prowadzona online i może okazać się korzystna dla osób, które mają trudności z przezwyciężeniem lęku innymi konwencjonalnymi metodami.

Tłumaczenie: 11 Tips to Manage Social Anxiety When Getting Back to the Workplace

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s