Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne – czynniki podtrzymujące OCD

W terapii poznawczo-behawioralnej zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego bardzo ważne jest rozpoznanie wzorców myślenia oraz przekonań dotyczących myśli i emocji, gdyż są one w dużej mierze odpowiedzialne za odczuwane napięcie. Analizując treść myśli, które łączą się z negatywnymi emocjami można dostrzec, że zawierają one błędy logiczne określane jako zniekształcenia poznawcze. Omówienie i rozpoznanie swoich błędów myślowych pomaga w poradzeniu sobie m.in. z przeżywanymi emocjami. Również przekonania dotyczące różnych rzeczy i wiara w te przekonania może powodować zapętlenie cierpienia w OCD.

Wg OCD lęk to dowód na to, że nie robisz postępów w leczeniu i że już zawsze będziesz cierpiał na OCD. A przecież to nie prawda! Na co dzień każdy z nas odczuwa emocję lęku i nie ma w tym nic złego.
W zaburzeniu obsesyjno-kompulsyjnym bardzo często można doszukać się wątków związanych z perfekcjonizmem. Jeśli nie wykonam czegoś idealnie, to coś złego się stanie. Jeśli nie będę perfekcyjny, to będę złym człowiekiem itp. itd. Natomiast osoby, które nie cierpią na OCD bardzo rzadko mogą samych siebie nazywać idealnymi. Nie ma ludzi idealnych i warto to zaakceptować.
Złe myśli nie czynią cię złym człowiekiem. Myśli to nie fakty, myśli to nie działanie. Myśli różnego rodzaju pojawiają się w naszych głowach i tylko od nas zależy jakie znaczenie im nadamy.
OCD wymaga od ciebie, żebyś przez cały czas był stuprocentowo pewny wszystkiego: swoich myśli, swoich emocji i swoich zachowań, nawet tych, które miały miejsce kilka lat wcześniej. OCD żąda od ciebie przypominania sobie klatka po klatce co działo się danego dnia. Cóż, jesteśmy tylko ludźmi. Czasem pęd codzienności sprawia, że nie potrafimy przypomnieć sobie, co jedliśmy przedwczoraj na obiad. Ale dla OCD to wystarczający powód, by zadręczać nas wątpliwościami i wyrzutami sumienia, bo „Skoro nie pamiętasz, to na pewno zrobiłeś coś złego i inni cierpią przez ciebie”.
A skoro zrobiłeś coś złego, to bliskie ci osoby przez ciebie cierpią. Jesteś więc odpowiedzialny za ich rozczarowanie tobą i za ich krzywdę. W rzeczywistości trudno jest spełniać oczekiwania innych osób. A najważniejsze, by nie zawodzić samego siebie.
OCD stara się wmówić ci, że odczuwanie negatywnych emocji jest dowodem na to, że popełniłeś okropne rzeczy i powinieneś mieć wyrzuty sumienia do końca życia. A prawda jest taka, że wszystkie emocje są ważne oraz że negatywne emocje mają tę specyfikę, że po jakimś czasie, bez robienia absolutnie niczego, same mijają. Nie daj się zwieźć OCD! Emocje nie zrobią ci krzywdy! Miną!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s